24.-30.9. 2022 – FY2022: Tak opět po roce „Freediving Yacht“ v Chorvatsku tentokrát na menším katamaránu Ana (Lagoon 400 S2). Příspěvek je psán spíše formou cestovního deníčku pro posádku a jako případné „info“ pro další výpravy do oblasti.
Hlavním cílem naší výpravy byl průzkum vzdálenějších lokalit kolem ostrova Lastovo, na které jsme se při předchozích pobytech na majáku Struga nedostali zejména díky vzdálenostem nezbytným k doplavání (bez člunu). Tedy čekalo nás neznámé v okolí ostrova, který jinak známe až důvěrně.
Trnucha obecná (Dasyatis pastinaca)
DAY 1: Split –> Komiža@Vis (69 km/37Nm)
Předpověď počasí nám indikovala, že by se mohla zopakovat situace z loňské výpravy, ale naštěstí nám alespoň to Jugo od neděle vydrželo celý týden a tak sice docela dost foukalo, ale byl to teplý jižní vítr. Lokality na potápění jsme plánovali s ohledem na možnost změny směru větru. Pro každý den potápění jsme tak měli v zásobě dostatečné množství lokalit pro různé směry větru.
Sobota byla ve znamení rychlého přesunu 37 Nm na jih než udeří Jugo v plné síle. Naším cílem byl záliv Komiža na ostrově Vis.
Pravidelné večerní plánování cílů na následující den (foto: Pavel D.)
DAY 2 – Komiža@Vis -> Uvala Gradina@Korčula (75km/40Nm)
Počasí nám opravdu nepřálo, ale ranní déšť byl alespoň příjemně teplý a den jsme začali potápění v pěkné viditelnosti na vraku 72m dlouhé lodi Teti. Loď byla postavena v roce 1883 v Americe a po 47 letech nejprve uvízla na mělčinách ostrova Mali Bajak, kde se následně 23. června 1930 potopila. Vrak se nachází v hloubce 10-32m, která je příjemná i na freediving.
Vis a vrak Teti – počasí i viditelnost nám příliš nepřála
Bohužel díky silnému větru, který měnil směr z jihovýchodního na jihozápadní, jsme zavrhli odpolední potápění na ostrově Biševo a zahájili jsme přesun směrem k našemu hlavnímu cíli ostrovu Lastovo. Přesun jsme nakonec pro nevhodné podmínky i „diskomfort“ posádky předčasně po 40 Nm plavby ukončili na Korčule s tím, že jej dokončíme až následující den ráno. Obdobně zastávka na lokalitě Malo jezero na Sušacu postrádala smysl. Lokalita je odkrytá směrem z jihozápadu a relaxace na hladině před ponorem by byla v dvoumetrových vlnách „problematická“.
Vrak Teti – muréna obecná (Muraena helena)
DAY 3 – Uvala Gradina@Korčula –> Zaklopatica@Lastovo (38km/20Nm)
Původní plánem dne bylo potápění na lokalitách u ostrůvků Mali a Veli Maslovjak, ale včerejší „diskomfort“ se podepsal jak na trávicím ústrojí, tak i chuti se potápět některých členů posádky, což společně s nepěkným počasím i nemožností zakotvit v sousedních zátokách (pravidla přírodního parku) vyústilo v přesun do zátoky Korita nedaleko Zaklopatice. Vzhledem k tomu, že se počasí mělo následující den konečně umoudřit, tak jsme šetřili síly a realizovali jen jednu freedive session směrem na západ ze zátoky Korita, kterou nám beztak předčasně ukončili místní strážci přírody. Vyhnali nás i přes ochranné příbřežní pásmo pro signalizační bóje. Ano, legislativa je v tomto jasná, ale zkušenost je také jasná (to jsou ty bóje, na které se v Chorvatsku tak rádi jezdí zblízka dívat turisti se zapůjčenými čluny). Společně jsme tak následně na palubě zavzpomínali na legislativní peklo kolem freedivingu na Illes Medes před dvěma týdny.
Lastovo a zátoka Korita – útok tkaničky
Bohužel lokality Bijelac, Kaleb plic, Crnac, Bratin západně od Lastova se nám nepodařilo prozkoumat díky silnému jižnímu větru a velkým vlnám (tak někdy příště). V tu chvíli se potvrdilo, že v případě plavby na přelomu září a října je vhodné mít připraveno 3x tolik potápěčských lokalit, než se dá reálně stihnout, tak ať dle podmínek můžeme volit lokality v aktuálním závětří.
DAY 4 – Zaklopatica@Lastovo -> Skrivena Luka@Lastovo (36km/19Nm)
Slunce … konečně slunce a na palubě je hned veseleji. Vyšlo to. Předpověď opravdu sedí a počasí se umoudřilo. Fouká sice jihovýchod, ale i tak jsme určili za cíl ostrov Tajan s tím, že lepší podmínky do konce týdne nebudou a v blízkosti jsou i jiné lokality. Po přiblížení k ostrovu jsme zjistili, že východ ostrova bičovaly několikametrové vlny a naše lokalita s pěknou jeskyní je bohužel na východním konci ostrova. Nebylo třeba zoufat v záloze jsme měli několik dalších zajímavých lokalit, které bylo třeba prozkoumat. Následovala drobná změna kurzu směrem k ostrovu Saplun. Příležitost potápět se na nádech k vraku obchodní plachetnice, která se potopila dvě století před Kristem se přeci jen nenaskytne každý den. Vrak, který je celý pokrytý ochranou klecí, jsme relativně rychle našli ve hloubce -32m a to navzdory tomu, že nám hledání znepříjemňoval relativně silný proud společně s nepříliš dobrou viditelností.
Saplun – vrak plachetnice 200 B.C.
Slunce nás neustále udržovalo v dobré náladě a tak tento den byl ve znamení potápění na 4 opravdu velmi pěkných lokalitách:
- Saplun – zajímavý vrak plachetnice 200 B.C.
- Lukovci – velmi pěkné prostředí a dokonalá viditelnost
- Drasan plic – mělký vrak, super viditelnost a bohatý podmořský život
- Petrovac plic – pěkný útes, velmi dobrá viditelnost a zajímavá stěna
Trnucha obecná (Dasyatis pastinaca)
Všechny 4 lokality byly opravdu výborné, ale co nás opravdu dostalo byl rejnok a to ne ledajaký. Vidět v Chorvatsku skoro dvoumetrového rejnoka (více než tři metry na délku i s ocasem) se nám ještě nepovedlo. Parádní zážitek.
DAY 5 – Skrivena Luka@Lastovo -> Prezba@Lastovo (14,5km/7.5Nm)
Předpověď stále držela a byl před námi ještě jeden den naplněný sluncem. Před raním ponorem na kotvu, jsme v nepěkné viditelnosti uvnitř zátoky Skrivena Luka úspěšně vylovili uvolněnou část railingu, o kterou jsme přišli během nočního vyvazování na bojku. Voda v zátoce byla opravdu nepěkná a tak jsme akcelerovali přesun na naši oblíbenou nedalekou lokalitu Medjedina.
Medjedina na Lastovu je skvělý komplex jeskyní a prolézaček v malé hloubce. Vzdálenosti jsou malé a orientačních bodů je neustále dostatek. Více k lokalitě v příspěvcích z předchozích let viz Medjedina @ Lastovo.
Pátý den na katamaránu Ana byl opět ve znamení více lokalit a průzkumu (viz níže mapka):
- Skrivena Luka – hledání railingu
- Medjedina – super potápko na super lokalitě (viz Medjedina)
- Permuravica Wall – podmořská „hora“ poblíž zátoky Perma (různé mapy uvádějí různou hloubku od 8m až po 3m a v místě byla hloubka reálně cca 4,5m) a jinak pěkná lokalita je plná zbytků po rybaření (lana, vlasce, potrhané sítě atd.)
- Bývalá jugoslávská vojenská základna s opevněním nad zátokou Perma – viz foto a text níže
- Přístav v Ubli – dočerpání zásoby vody u místních hasičů a nákup čerstvého pečiva. Přesun do Ubli byl opět lehce zrychlený zejména vzhledem k zhoršujícímu se počasí, zvedajícím se vlnám z jihu a pokročilé hodině (na opuštěné vojenské základně i v krásné jeskyni Medjedina jsme strávili relativně dost času). Z důvodu akcelerace jsme vynechali potápění/průzkum na vraku Duboka (západně od zátoky Duboka) i průzkum lokality Bratin (tam se musíme někdy v budoucnu podívat).
- Zátoka Sita – vyvázání ve vojenském tunelu a noční veselí i potápění
Lastovo – Bývalá jugoslávská vojenská základna a opevnění
Opuštěné opevnění jugoslávské lidové armády – toto místo si zaslouží delší zastávku. Pokud ho budete chtít opravdu důkladně prozkoumat, tak doporučuji celý den a pro dobrodružnější povahy možná i noc. Stovky metrů podzemních tunelů a prostory pro ubytování obsluhy zbraní, technickou podporu i velitelství. Jednotlivé palebné pozice jsou vzájemně propojeny. Úžasné výhledy na moře i na maják Struga. Prostě parádní lokalita na suchozemský průzkum.
Výhled na maják Struga – Lastovo
Rychle zhoršující počasí nás v podvečer nasměrovalo do zátoky Sita na ostrově Presba (propojený s ostrovem Lastovo mostem/lávkou v Pasaduru), kde jsme se vyvázali v námořním vojenském tunelu z dob socialistické Jugoslávie.
Námořní vojenský tunel z dob komunismu v zátoce Sita
Noční freediving – katamarán byl bezpečně vyvázán a voda v zátoce byla klidná. To byly takřka ideální podmínky na noční potápění. V zátoce Sita to bylo v noci zejména o olihních, úhořovcích a ropušnicích.
Noční potápění v zátoce Sirta (Presba)
DAY 6 – Prezba@Lastovo – Vela Luka@Korčula (66km/35Nm)
Pro velký úspěch ze čtvrtého dne výpravy jsme po cestě na ostrov Tajan opět navštívili vrak na lokalitě Drasan plic a to tentokrát s cílem potápění části naší výpravy, která zůstala při předchozí návštěvě na palubě (skipper a vrchní lodník-kuchař).
Lokalita Tajan – navzdory podmínkám jsme uskutečnili i průzkum lokalit kolem ostrovů Mali a Veli Tajan. Na východní straně velkého ostrova je pěkná jeskyně s pěknou krátkou prolézačkou a zajímavým delším tunelem, který pro nás zůstane nejen díky podmínkám zatím neznámým. Na lokalitě byl velmi silný proud a když freediver s dlouhými ploutvemi říká „silný takřka neukopatelný“, tak je to opravdu velmi silný proud. Škoda vln a proudu v lepších podmínkách to musí být úžasná lokalita. Vzhledem k podmínkám panujícím u Tajanu jsme zavrhli průzkum lokalit Ankovica a Glavat, které jsou ještě více odkryté. Tyto si necháme na příští výpravu lodí kolem ostrova Lastovo, který má i v druhé dekádě našich návštěv stále co nabídnout.
Vzhledem k tomu, že následující den musela být loď v přístavu ve Splitu, tak jsme pozvolna zahájili návrat. Původně plánovaným cílem byl ostrov Hvar, ale silná bouřka nás zahnala do bezpečí přístavu Vela Luka na Korčule, kde jsme totálně promočení přečkali na bóji pár hodin (to nejhorší z bouřky).
Day 7 – Vela Luka@Korčula -> Split (96km/52Nm)
Večer musel být katamarán Ana ve Splitu s doplněnými pohonnými hmotami. To nejhorší z noční bouřky bylo za námi a následoval brzký ranní start. Plánem pro tento den byl průjezd „Splitskými vraty“, doplnění nádrží na Brači (Milna) a potápění na vraku „Ribolovac“ na Šoltě (Stomorska). Řešení bylo jasné. Vachty po 2-3 hodinách a vyplutí ve 03:00.
Vrak „Ribolovac“ – severně od zátoky Piscena (Šolta)
Poslední den na katamaránu Ana i navzdory relativně dlouhé plavbě proběhl k plné spokojenosti posádky:
- Vela Luka (Korčula) – co by to bylo za výpravu, pokud by se posádka neprostřídala ve službě
- Milna (Brač) – doplnění pohonných hmot se lehce protáhlo (páteční špička)
- Ribolovac (Šolta) – potápění na vraku v hloubce -22m a následné „Mexico“ v zátoce Piscena („Mexico“ je obvyklý vrchol umění našeho lodníka-kuchaře)
- Split – úspěšné předání lodi majiteli a následný odjezd posádek kombíky (vůz A „port side“ noční odjezd do Rakouska/Ústí n.L. a vůz B ranní odjezd do Prahy).
Akce FY2022 (Catamaran Ana) se opravdu povedla a to počasí i podmínkám navzdory. Nemalou měrou na tom měla svou zásluhu vyladěná a vzájemně kompatibilní posádka.
Bene, Honzo, Jardo, Michale, Pájo a Pájo Covid-ovej, Šárko (abecedně) díky za naplánování, realizaci, super společnosti a příjemně strávený týden … Van Kepie 😉
8.10. 2022